Mnoho pacientů v době koronavirové epidemie odkládalo návštěvu lékaře z obavy, že by v čekárně mohli někoho nakazit nebo že by sami něco chytili. Odborníci ale před tímto přístupem varují, příznaky zdravotních obtíží by lidé ignorovat neměli. Navíc zanedbáváním preventivních vyšetření si lze založit na závažný zdravotní problém. Telemedicína, při které osobní návštěvu ordinace nahrazuje „setkání“ na dálku pomocí videohovoru, je pro tyto situace řešení.
Koronavirová epidemie přiměla pacienty a jejich lékaře k tomu, aby ve velkém začali využívat k řešení méně závažných zdravotních potíží telefonické konzultace. Vojenská zdravotní pojišťovna je během nouzového stavu umožnila praktickým lékařům a lékařům-ambulantním specialistům prakticky neomezeně vykazovat. Po uvolnění karanténních opatření se tato pojišťovna rozhodla, že bude tento způsob komunikace mezi lékařem a pacientem svým klientům poskytovat i nadále a na vyšší úrovni. Od července zavádí VoZP v koordinaci se Svazem zdravotních pojišťoven nový, plně hrazený výkon s názvem Telemedicína – videokonzultace vzdáleným přístupem.
Smluvní praktičtí lékaři a lékaři-ambulantní specialisté mohou svým pacientům pojištěným u VoZP nabídnout vyšetření a konzultace na dálku prostřednictvím videohovoru. Nutné je pouze spolehlivé připojení k internetu a kamera s mikrofonem na počítači nebo v mobilním telefonu. Není potřeba žádný speciální software, lékař může používat k videohovoru běžně dostupnou aplikaci podle svého uvážení. Lékař pak do zdravotnické dokumentace pacienta zapíše, proč upřednostnil videokonzultaci před osobní návštěvou pacienta, obsah a výsledek hovoru, čas a foto nebo printscreen videokonzultace.
Aby byla telemedicína bezpečná, je nutné, aby lékař pacienta znal. To znamená, že u praktického lékaře, kde je pacient registrován, půjde video použít hned, jakmile pacient pocítí nový zdravotní problém. Pozor ale na to, že videokonzultaci nejde využít jako náhradu za preventivní prohlídku, tu je nutné absolvovat vždy osobně. U lékaře-ambulantního specialisty to bude možné až jako kontrolní vyšetření poté, co byl pacient s daným zdravotním problémem vyšetřen přímo v ordinaci. Při takovém kontrolním vyšetření lékař spolu s pacientem zhodnotí, zda byla terapie účinná, půjde se domluvit na pracovní neschopnosti nebo získat e-recept. Je nutné ale počítat s tím, že často nebude videokonzultace dostatečná a lékař se rozhodne, že pacient musí do ordinace přijít osobně. I tak je spousta zdravotních stavů, kdy nutná osobní návštěva není a videokonzultace bude dostačující – např. běžné virové nachlazení s kašlem a rýmou, na kameru lze ukázat kožní vyrážku, zánět spojivek, ječné zrno nebo když se třeba pacient řízne a není si jistý, zda „je to na šití“ . Takto lze vyřešit desítky lehčích zdravotních problémů.
27.6.2020zdroj: Ozdravotnictví.cz