Před několika dny vznikla webová stránka eRecept.cz. Pacient s elektronickým receptem zde může zadat unikátní kód a vybrat lékárnu, kde by si chtěl lék vyzvednout. Web uvádí úplně všechny lékárny dle veřejné databáze SÚKL. Stránka eRecept.cz pak přepošle vyplněné informace na kontaktní údaje dané lékárny. A to včetně užitečné funkce, že pokud si lékárna zprávu nevyzvedne, upozorní na to pacienta, aby zbytečně nečekal.

náhled webové stránky eRecept.cz
webová stránka eRecept.cz

Užitečnost je zřejmá  – komu se nestalo, že poslal e-mail a ten si nikdo nepřečetl? Ani dovolat se není vždy nejjednodušší, nehledě na různou pracovní dobu.

Pochopitelně, stále může pacient zkusit zatelefonovat, napsat e-mail nebo osobně do jakékoliv lékárny zajít. V podstatě se nic nezměnilo. Jen vznikl nástroj, který některým pacientům ušetří cestu navíc. Je totiž běžné, že lékárny musí lék objednat a vyzvednout si jej lze za pár hodin nebo druhý den. A v současné koronavirové době může být každá cesta navíc, zejména pro starší lidi, zbytečné riziko.

Mnoho lékárníků to ale vidí jako problém. 

Některým vadí, že nástroj využívá jejich údaje. (Mgr. Helena Slámová z Brna)

Kontakty jsou ale použity v souladu s podmínkami, s jakými je zveřejnil Státní úřad pro kontrolu léčiv (viz https://opendata.sukl.cz/?q=podminky-uziti-otevrenych-dat). Paní Slámová následně upřesnila konkrétní adresu, požádali jsme o vyjádření zástupce provozovatele, které najdete na konci článku.

Jiní podezřívají provozovatele, že sbírá data o lécích. (Mgr. David Gregor z Děčína, spolek Vaši lékárníci CZ)

To ale nevyplývá z podmínek použití služby. Lékárně je předaný pouze identifikátor elektronického receptu.
Po upřesňujícím dotazu již „nechce spekulovat, ale dokáže si představit.“

Nabízí se pochopitelně spekulace, že v rámci nástroje budou protežovány lékárny ze sítě Pilulka.cz, ale jednoduchý test to neprokázal. Při zadání adresy Letenské náměstí 1, Praha 7 se první lékárna Pilulka zobrazila až na 15. místě. 

Česká lékárnická komora dokonce vydala varování s formulací, že „nečekané a nechtěné objednávky není (personál lékáren) fyzicky schopen přijímat a vyřizovat.” To by však bylo možné říci i o dalších zdravotnických profesích – pacientů je hodně, kapacity jsou omezené.

Rozhovor s Martinem Kasou

Protože jsou některá obvinění vážná, obrátili jsme se přímo na provozovatele stránky eRecept.cz – Martina Kasu ze společnosti Pilulka Lékárny a.s.

Martin Kasa, člen dozorčí rady Pilulka Lékárny a.s., provozovatele webu eRecept.cz

Pane Kaso, eRecept.cz není první aktivita společnosti Pilulka, která budí mezi lékárníky vášně. Překvapilo vás to, zejména v kontextu probíhající koronavirové pandemie? Nebo jste do toho šli s vědomím, že se na vás rovnou sesype vlna kritiky?

Dobrý den, rozhodně není naším cílem budit jakékoli vášně. Vše co děláme, je vždy orientované na pacienty a zákazníky. Každý kdo přichází s novinkami občas budí vášně. V tomto případě to pro mě bylo překvapení, to přiznávám. Máme pacienty, kteří chtějí distančně řešit svoje potřeby a my jim pouze pomáháme, aby nebloudili po internetu a přepošleme jejich přání na veřejný e-mail lékárny. Přiznám se, že doteď reakci nerozumím a přemýšlím o její pravé motivaci.

Máte jako provozovatel možnost vidět, jaké léky má pacient předepsané? Nebo tu informaci získá pouze lékárna, kam pacient kód receptu pošle?

Zaprvé jsme firma, která má veškerá povolení k provozu lékáren. Za druhé a to je podstatné, v jakémkoli zdravotním zařízení platí pravidla, kdo s jakými informacemi pracuje. Přístup do úložiště elektronických receptů má lékárník, se svým osobním certifikátem. V projektu erecept.cz je pro nás kód receptu řetězec 12 znaků, které předáme lékárně, kterou si pacient sám vybral. S obsahem ereceptu vůbec nepřicházíme do styku. Pacient nám kód sděluje se záměrem jej odeslat do dané lékárny a přesně to i děláme.

Proč jste nazvali systém “Národní rezervační systém elektronických receptů”? Může to evokovat v lidech pocit, že za ním stojí nějaká veřejná instituce, např. SÚKL.

Hledali jsme označení, aby bylo pro lidi pochopitelné. Zvažovali jsme různá označení. Zvolili jsme po diskusi tento. Přišlo nám, že je to pro lidi pochopitelné. Vnímám to na celé službě jako úplně nedůležité.

Kolik elektronických receptů web eRecept.cz za posledních pár dní provozu odbavil? A kolik z nich bylo předáno lékárnám ze sítě Pilulka.cz?

Od startu jsme do lékáren nasměrovali několik set kódů ereceptů. Pilulka lékárny mají nyní podíl okolo 10%. Jak jsme deklarovali, Pilulka lékárny nemají v projektu žádné zvýhodnění a ani nemohou. Je to pacient, který si vybírá ze seznamu lékáren podle své preference. Dodám, že řazení je podle vzdálenosti. Všechny lékárny jsou si naprosto rovny.

Někteří lékárníci si stěžovali na kvalitu dat v databázi. Konkrétně jedna lékárnice veřejně na Twitter psala, že ji přišlo upozornění na soukromý e-mail. Prověřovali jste tuto situaci?

Není ani co prověřovat. Promiňte, ale přijde mi to smutné. Ke konkrétním vyjádřením se nechci ani vyjadřovat. S magistrou Slámovou jsem se spojil, nabídl ji osobní schůzku, kde probereme rozdílnost pohledu na lékárenství a ona mou nabídku na schůzku přijala. A co s týká dat o lékárnách, vycházíme z open-dat SÚKL, která jsou přístupná naprosto každému a není potřeba o ničem spekulovat. Žádná jiná data nemáme. Napsat email do lékárny, jako my, může naprosto každý.

23.3.2020

zdroj: Ozdravotnictví.cz


Další články

Na přehled všech zpráv